Art & Design MIURA hotel – Čeladná, Czech Republic

Známá budova Art & Design hotelu Miura má po deseti letech provozu novou restauraci, kterou upravil architekt Martin Vomastek s designérkou Lucií Koldovou. Hotel Miura leží na rovinaté planině obklopené zdvíhajícími se Beskydskými vrchy, na který je výjimečný pohled z nově upravené restaurace. Hotel Miura vnesl do místa originální tvarosloví a formu, která záměrně porušuje místní měřítko a funguje jako dominanta území. Od počátku byla stavba připodobňována k vesmírné lodi přilétající z jiného světa. Tento prvek paradoxně do krajiny přirozeně zapadl. Jeho dynamická hmota v dálkových pohledech navazuje na panoramata okolních kopců a ve svém kontrastním výrazu území bezesporu obohacuje. Idea byla dále rozvedena i v uměleckých dílech (krychlolidech Davida Černého) a orientační grafice, které koexistují se stavbou a krajinou bez jasného pojítka. Tento svět ponechává každému návštěvníkovi prostor k vlastní imaginaci.

Tvar budovy reflektuje jeho funkční obsah. V geometrickém středu budovy se nachází funkční centrum hotelu, kde je nově přestavěná restaurace. Vstupní prostory jsou volně propojeny betonovou rampou a otevírají se do exteriéru velkými prosklenými plochami. Umístění restaurace v 2. patře a rozsáhlé prosklení jejích stěn poskytuje panoramatické výhledy na celé okolí hotelu. Původní prostor restaurace sloužil od otevření hotelu, celých deset let. Historicky ho ateliér Labor 13 navrhl jako neutrální, v podstatě halový prostor s osvětlením spíš technickým a celoplošným, bez ambientních momentů. 

Původně byla Lucie Koldová oslovena jen s úkolem, aby pomocí světel rozvinula atmosféru. Nakonec se lví měrou podílela na celkové koncepci prostoru a jeho zařízení. Přestože stavebně ani kapacitně se neupravovalo vlastně nic a prostorové vazby zůstaly totožné, místo komplexně změnilo vzhled a především atmosféru. Základní myšlenkou úpravy bylo narušit neutrální layout, který je nyní rozčleněný na několik zón. Střed je nově ve své horní části zvýrazněn mrakem z tubusových svítidel a dole vyplněný dominantním dřevěným stolem, od něhož mají však hosté stále stejně krásný výhled do krajiny na obě strany. Okolní závěsná světla už tvoří jen jemné, decentní skleněné bubliny s kouřovým efektem nad jednotlivými malými stolečky. Vymezený je nově i zadní lounge, schovaný za novou vinotékou, třetí zónu pak tvoří snídaňová část s přilehlým lobby koutem. Změnou také je, že novým způsobem vynikají dvě protilehlá velkoformátová umělecká díla od Damiena Hirsta. Předtím byla instalována chladně, s odstupem, teď jsou díky rámům harmonicky integrovaná do nik přímo v obložení stěn. Lidé se tak s nimi dostávají do osobnějšího kontaktu.

V restauraci je představeno hned několik světelných scén z kolekcí společnosti BROKIS, které navrhla Lucie Koldová. Od ranního jasnějšího módu se směrem k večeru intenzita osvětlení tlumí až do temnější loungové atmosféry. V Miuře největší masu osvětlení dodává centrální mrak z minimalistického osvětlení kolekce Puro Single. Zde byly použity vertikální světelné trubice, které svým tvarem připomínají doutníky. Jejich rozptýlené světlo v kombinaci s bodovým vytváří magickou atmosféru a dynamiku prostoru restaurace. Střídání matných a lesklých povrchů provokuje a rozehrává scénografii s dalšími prvky interiéru. U okolních menších stolů bylo použito osvětlení z nové kolekce Sfery LED, které dojem světelného mraku z Puro Single osvětlení nepřehlušují, ale příjemně doplňují měkkým světlem. Na míru pro hotel Miura vznikla kolekce Puro Floor, která svým minimalistický a elegantním tvarem a možností kombinovat rozsvícení světelných částí lampy je zajímavým světelným nástrojem restaurace. Pro exteriér restaurace byla zvolena nová přenosná dobíjející venkovní lampa Sfera Portable, která svým tvarem skleněné kuličky a vícehranu navazuje na osvětlení Sfera Led, které osvětluje menší stolky v interiéru restaurace. Betonová podstava světla z litého betonu koresponduje s budovou hotelu a její cortenovou fasádou u restaurace.

Pro restauraci Lucie Koldová navrhla nejenom kolekci Puro Floor, ale i stoly, lavice a další kusy sedacího nábytku, které vyrobila rodinná firma Form design z Kozmic. Výrazné čalounění mají židle u centrálního stolu a v lounge zóně. Z čistě ohýbané překližky jen s podsedáky jsou u drobných stolků, které doplňují nižší křesílka v interiéru restaurace. Podlaha restaurace byla dřevěná, nyní ji tvoří betonová stěrka. Stěny kolem děl Damiena Hirsta jsou nově obložené kovolaminátovými pláty, které perfektně zrcadlí odlesky světel. Podélné stěny mají naopak hrubou matnou omítku. Aby spolu protilehlá díla Damiena Hirsta ještě lépe komunikovala, jsou v nových nikách speciálně nasvícena. Ze stropu nadále visí dítě Davida Černého, socha Anishe Kapoora byla odstraněna, našla v hotelu důstojnější místo s větším odstupem. Veškeré nahřívací a chladící stanice jsou schovány pod hladké keramické desky, které se nemusejí po snídani nikterak zakrývat a svoji hladkou čistou krásou dělají hezký dojem i večer. Dialog další sochy Davida Černého a světelného mraku Lucie Koldové rozvíjí příběh o rodině z Marsu, která přistála v Čeladné a rozhodla se zde během svých meziplanetárních prázdnin relaxovat.

Jednotlivé zóny restaurace jsou odděleny nejen různými typy sedacího nábytku, ale také jeho barevným a texturálním pojetím, i když jednotícím materiálem zůstává přirozené dřevo.

Židle u centrálního stolu a v zadním lounge mají kovové nohy a jsou čalouněné, židle u samostatných stolečků jsou dřevěné jen s koženými sedáky, křesílka v lobby koutku nabízejí ještě větší komfort, protože mají polstrovaná i záda.

Kompletně se měnila okna na straně terasy. Původně tam byla skládací stěna, která sice dovolovala prostor restaurace zcela otevřít, ale manipulace s ní nebyla jednoduchá a při provozu se nakonec této možnosti mnohokrát nevyužilo. Nyní je okenní rám odlehčen a má v sobě jen klasické dveře. Právě to umožnilo do prostoru zavěsit mrak suspendovaného osvětlení. Už nehrozí průvan nebo nečekaný ostrý závan horského vzduchu. Aby terasa přirozeně navazovala na interiér, dostala nové podlahové keramické dlaždice ve stylu betonové stěrky, nábytek dodala značka Todus z Opavy, stoly vznikly na míru podle návrhu Lucie Koldové, které doplňuje přenosné osvětlení kolekce Sfera Portable.

Restaurace koresponduje s lokálními zdroji kuchyně místního šéfkuchaře Michala Götheho a vytváří velmi originální interiérovou krajinu. Hotel Miura není jen budova, je to promyšlené spojení architektury, designu, grafiky a výtvarného umění. Koexistují zde pospolu a tvoří celek s jasnou koncepcí a výrazem.

Místo: Čeladná
Autoři: Labor 13+ Lucie Koldová
Realizace: 2021
Plocha restaurace: 300 m2
Plocha terasa: 70 m2
Foto: Martin Chum